Product: Management and Development
https://pmd.igdp.org.br/article/doi/10.4322/pmd.2019.016
Product: Management and Development
Original Article

Fast fashion model product development system: a case study in a brazilian shirt manufacturing

Flávia Nunes Ferreira, Eduardo Romeiro Filho

Downloads: 0
Views: 158

Abstract

The clothing industry has gone through different scenarios in the last decades and, along with technological revolutions and the advent of the internet, fashion has become more ephemeral, with the emergence of a new retail business model denominated “fast fashion”. This is a set of strategies for rapid product development and production that contemplate the eminent fashion trends, adopted by the growing number of companies in Brazil, where a formalized product development methodologies or models is almost nonexistent. In addition, the application of fast fashion by the Brazilian industry has been little studied and the organization of its Product Development System (PDS) is still not widespread. In view of this situation, this paper aims to evaluate the fast fashion business model in a Brazilian industry, elaborated through a literature review on the model and methods of development of fashion products, in addition to a case study in a medium-sized men’s shirt industry.

Keywords

product development system, fast fashion, clothing industry.

References

CIETTA, E. A revolução do fast fashion: estratégias e modelos organizativos para competir nas indústrias híbridas. 2. ed. São Paulo: Estação das Letras e Cores, 2010.

DELGADO, D. Fast fashion: estratégia para conquista do mercado globalizado. ModaPalavra e-periodico, v. 1, n. 2, 2008, p. 2-10. Available from: <http://www.ceart.udesc.br/modapalavra/edicao2/files/fast_fashion-daniela_delgado. pdf>. Access in: 20 May 2018.

GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 7. ed. São Paulo: Atlas, 2019.

KOTLER, P. Administração de marketing: análise, planejamento, implementação e controle. 5. ed. São Paulo: Editora Atlas, 2011. 726 p.

MONTEMEZZO, M. C. F. Diretrizes metodologias para o projeto de produtos de moda no âmbito acadêmico. 2003. 97 f. Dissertação (Mestrado em Desenho Industrial)- Faculdade de Arquitetura, Universidade Estadual Paulista, Bauru, 2003.

MUNARI, B. Diseño e cominicación visual: contribución a una metodología didáctica. Barcelona: Editorial Gustavo Gilli. 1975.

OLIVEIRA, G. Construindo um sistema de desenvolvimento de produtos em empresa têxtil por intermédio de gestão de portfólio e de QFD. 2007. 188 f. Dissertação (Mestrado em Engenhara de Produção)-Departamento de Engenharia de Produção, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2007.

PESSÔA, M. V. P.; TRABASSO, L. G. The product development system. In: Pessôa, M. V. P.; Trabasso, L. G. (Ed.). The lean product design and development journey. New York: Springer, 2017.

RECH, S. Moda: por um fio de qualidade. Florianópolis: UDESC, 2002.

SANTIAGO, C.; MORELLI, G. Inovação no varejo: fast fashion e pop-up stores. In: CONGRESSO DE INOVAÇÃO, TECNOLOGIA E SUSTENTABILIDADE, 1., 2010, Brusque. Anais… Brusque: UNIFEBE, 2010. 11 p. Available from: <http://sites.unifebe.edu.br/congressoits2010/artigos/artigos/062_-_INOVACAO_NO _VAREJO_FAST_ FASHION_E_POP_UP_STORES.pdf>. Access in: 13 Oct 2017.

SLACK, N. et al. Administração da produção. São Paulo: Atlas, 2018.

5e8f25140e8825577c6e28b9 pmd Articles
Links & Downloads

Product

Share this page
Page Sections